Vacancy: student-assistants for course on bio-ethics
Posted: 07 December 2017 09:07 PM
Administrator
RankRankRank
Total Posts:  89
Joined  2015-09-01

Dear students,

Bas Haring, who is affiliated to Leiden University’s biology institute as well as to Media Technology, is looking for student-assistants. I am posting the message below on his behalf.
Please do get in touch with Bas if you are interested!

Kind wishes, Max

—-
—-

I am seeking students who want to assist in a course bio-ethics for bachelor students biology. My experience with Media Tech. students tells me that they are perfect candidates.

The course will run from Jan. 8 until Jan. 26, and during those three weeks the assistants will have the following responsibilities:
- Lead a 1,5 hour discussion group with around 20 students twice a week (on Tuesday and Thursday).
- Read around 20 short columns and give some feedback to the students, and provide me input for a lesson on Friday (this input should be given to me at Thursday evening, or Friday morning).
- And finally each assistant should assist in grading 20 essays — this is in Feb. and has a loose schedule.

The topic of the course is basic ethics, applied to biology, with concrete topics like genetic modification, nature conservation, and bio-industry. Any student with a natural science background, and some interest in biology a/o philosophy will be suitable for this job; but again, I believe that this is especially something for students from Media Technology. Payment will be okay; all your hours will be covered. Finally, I will give the assistants instructions in the first week of Jan.

Please send me an email if you are interested. And a little more extensive description in Dutch:

Ik zoek vier à vijf assistenten voor het vak bio-ethiek dat ik ga geven aan tweedejaars biologie. Het lijkt me bij uitstek iets voor Media Tech. studenten. Het vak is Nederlandstalig, maar het is geen probleem als de assistenten geen Nederlands spreken. Het gaat om de periode van 8 jan. t/m 26 jan. (Dat is drie weken.) In die periode moeten die assistenten wekelijks twee keer een werkcollege annex discussie begeleiden (van 20 à 25 studenten) en één keer een korte column beoordelen (20 à 25 stuks). De eerste week van jan. zal ik de assistenten instrueren, en na 26 jan. moeten er nog geassisteerd worden bij het beoordelen van essays, maar dat kunnen de assistenten zelf inplannen.

Betaling zal oké zijn: alle tijd die de assistenten kwijt zijn wordt netjes betaald.

Het gaat om heel basale ethiek, toegepast in het domein van de biologie, met thema’s als genetische modificatie, natuurbescherming en bio-industrie. Ik verwacht dat iedere master-student die een beetje beta is en met een beetje affiniteit voor filosofie hier makkelijk mee uit de voeten kan. Maar nogmaals, dit lijkt me bij uitstek iets voor studenten Media Tech. De structuur van de drie weken dat dit college loopt ziet er steeds hetzelfde uit:

- Maandag geef ik een hoorcollege van 9:00 tot 11:00; daarna lezen de studenten e.e.a.; en aan het eind van de dag maken ze een korte toets. Op deze dag hebben de student-assistenten geen verantwoordelijkheden.
- Dinsdagochtend lezen de studenten een formele tekst die betrekking heeft op het college van de dag ervoor. Denk aan de samenvatting van een wetenschappelijk rapport. Deze tekst wordt daarna besproken in een werkcollege. Dit doen die assistenten.
- Woensdag is als maandag.
- Donderdag zien de studenten een film of documentaire, of lezen ze een informele tekst. Daarna wordt deze besproken in een werkcollege (net als op dinsdag). En daarna schrijven de studenten een korte column n.a.v. de film (of tekst). De assistenten moeten deze columns snel scannen en input geven voor vrijdag.
- Vrijdag geef ik ’s middags een extra college n.a.v. de gemaakte columns en reageer ik mooie dingen en minder mooie dingen.

De onderwerp die aan bod zullen komen zijn achtereenvolgens (het zijn zes hoorcollege’s):
- basale ethiek,
- veel voorkomende denkfouten in het domen van de biologie,
- dilemma’s inz. individuele organismen,
- dilemma’s inz. soorten en populaties,
- dilemma inz. “de natuur”,
- en als extraatje de invloed van biologie op ethiek (die is er via mensen als Frans de Waal, evolutionaire ethiek e.d.)

Stuur me een mail als je geïnteresseerd bent.

Vriendelijke groet, Bas Haring

Profile